2012/06/11

W projektowaniu potrzebujemy skojarzeń, żeby wizualizować pojęcia abstrakcyjne. W jaki sposób pokazać miłość? Zarządzanie? Przychód? Koszty? W tym celu wykorzystujemy skojarzenia, bądź metafory.

Stosować metaforę, czy nie? Jeśli tak, to jaką? To są kolejne pytania, które sobie zadajemy. Wszystko zależy od grupy docelowej infografiki, czyli zastanawiamy się nad kompetencjami tych, kto tę infografikę będzie oglądał.

Ludziom, którzy grają na Forex, pokażemy wykres kursu walut w ciągu ostatnich kilku godzin, ale nie będziemy im pokazywać metafor. Oni ich nie potrzebują, tylko twardych danych.

Gdybyśmy chcieli wytłumaczyć, czym jest Forex laikowi, to z pewnością użylibyśmy znaków obcych walut, pokazalibyśmy pieniądze spadające z nieba, a z drugiej strony smutnych panów z pustymi kieszeniami.

W jaki sposób w polskim internecie jest pokazywany biznes? Najpopularniejsze obrazki przedstawiają pana lub panów w garniturach, panią obowiązkowo na szpilkach. Samotny pan skacze. Jeśli panowie, to podają sobie ręce. Panie stają bokiem, żeby było widać sylwetkę. Obrazy te są nudne i obecnie często przekłamują rzeczywistość.

Co jest odpowiednią metaforą dla biznesu? Np. orkiestra, wojsko. W jaki sposób można wykorzystać tę metaforę?

Orkiestra
1. kierowanie kreatywną agencją reklamową, jest podobne do kierowania zespołem jazzowym;
2. kierowanie dużą firmą przypomina orkiestrę symfoniczną. Orkiestra może zagrać znany jej utwór, ale do nowego potrzebuje dyrygenta.

Wojsko
1. duża firma – dowództwo wyznacza kierunek ofensywy, ale nie pilnuje żołnierzy, żeby celnie strzelali;
2. mała firma – oddział sił specjalnych ze swoim sierżantem. Mały oddział szybko reaguje na zmiany i jest niezwykle skuteczny. Ma on przy sobie wszystko, czego potrzebuje.

Projektując pozostaje tylko zastanowić się nad dobrą metaforą.

[Autor zdjęcia tytułowego: http://www.flickr.com/photos/twicepix/]
[Autor zdjęcia o wojsku: http://www.flickr.com/photos/dvids/]

Brak komentarzy do "Zasady projektowania infografiki: 3. skojarzenia"
© 2009 by TheStory Digital Branding